این جمله برای همه ما بسیار آشنا است ، " عقل سالم در بدن سالم" ، اهمیت تغذیه سالم نه تنها برای کارایی بهتر و سلامت فیزیکی بدن بسیار اهمیت دارد بلکه برای کارکرد بهتر عقل و روان انسان نیز بسیار مهم است. باتوجه به تنوع غذایی ما ایرانی ها این موضوع بسیار مهم تر نیز میشود و اینکه بسیاری از غذاها و مواد غذایی دوست داشتنی ما برای بدن مضر و یا حداقل مصرف زیاد انها مضر است که البته ما ایرانی ها زیاد مایل به رعایت تغذیه سالم نیستیم! در این مطلب یک لیست از غذاهایی را ارائه می دهیم که باعث می شوند بدن شما احساس خوبی داشته باشد.



1. نان گندم

Helpful-food
نان تمام گندم حاوی مقدار زیادی از ویتامین های B6 و B9 است که به تقویت سیستم عصبی کمک می کند، حالت عاطفی متعادل را حفظ می کند و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. پروتئین ها مسئول ساخت عضلات و استخوان هستند و کربوهیدرات ها به تمرکز مغز کمک می کنند.
شما می توانید یک ساندویج با نان گندم، گوجه فرنگی و موتزارلا را برای صبحانه میل کنید.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

2. بلوبری

Helpful-food
بلوبری دارای طیف گسترده ای از ویتامین های مغذی است که به سلامت پوست کمک می کند و همچنین کمک بزرگی به تقویت بینایی ما می کند.
شما می توانید سالاد توت فرنگی،بلوبری و ماست را تهیه کنید.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

3. آووکادو

Helpful-food
آووکادو اینجاست که از قلب ما محافظت کند. آووکادو به تثبیت فشار خون و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.
شما می توانید به جای کره روی ساندویچ خود از آووکادو استفاده کنید (مطمئن شوید که آن را روی نان گندم قرار داده اید).
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

4. هویج

Helpful-food
هویج به سیستم ایمنی بدن ما کمک می کند. هویج حاوی کاروتن است: ماده ای که به ویتامین A درون بدن ما تبدیل می شود. ویتامین A باعث افزایش مقاومت در برابر عفونت می شود.
اگر یک هویج رنده کنید و کمی روغن آفتابگردان روی آن بریزید، روند هضم ویتامین A را سریعتر می کند.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

5. موز

Helpful-food
موز اغلب از فهرست غذاهای سالم حذف می شود. اما هیچ چیز نمیتواند قند خون را بهتر از موز کنترل کند(خوب، شاید چیزی می تواند باشد، اما آیا لذت بردن از خوردن موز بدون احساس گناه نیست؟)
موز حاوی نشاسته مقاومتی است که به ما احساس پریشانی می دهد و اشتها را کاهش می دهد و باعث می شود که احساس گرسنگی نکنیم و همچنین حاوی پکتین هستند که کمک می کند سموم بدن ما را از بین ببرند.
شما می توانید اسموتی موز و سیب را برای صبحانه مصرف کنید که سرشار از ویتامین است.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

6. آجیل

Helpful-food
آجیل دارای مقدار زیادی فیبر هستند که باعث می شود تا پوست ما روشن و درخشان باشد. آجیل کمک می کند تا بثورات، مخمر و قارچ های بدن از بین برود.
اما هنوز هم،مصرف بیش از حد آجیل می تواند منجر به افزایش وزن شود.
شما می توانید یک میان وعده غذایی خود را با یک بسته کوچک از آجیل جایگزین کنید.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

7. فلفل دلمه

Helpful-food
فلفل دلمه به کاهش کلسترول و التهاب کمک می کند. آنها یک منبع خوب ویتامین A، ویتامین C و همچنین ویتامین E هستند که نقش مهمی در حفظ موها و پوست ما دارد.
اگر لیمو را دوست نداشته باشید، می توانید آن را با فلفل دلمه، که تقریبا همان مقدار ویتامین C دارد را با لیمو  جایگزین کنید.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

8. لوبیا

Helpful-food
تعادل کربوهیدرات های پیچیده ای را فراهم می کند و پروتئین آن را کند می کند این می تواند پس از خوردن کربوهیدرات های ساده رخ دهد. بنابراین لوبیا برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مفید است، اما حتی اگر شما این مشکل را نداشته باشید، لوبیا همچنان به روند جایگزینی سلول های قدیمی با سلول های جدید کمک می کند.
اگر شما به ندرت گوشت، مرغ یا ماهی می خورید، لوبیا می توانند برای به دست آوردن پروتئین لازم مفید باشند.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

9. سبزیجات

Helpful-food
سبزی ها برخی از نشانگرهای التهابی را در سراسر بدن غیر فعال می کنند که فکر می کنند برای پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند. آنها همچنین می توانند آهن بدن شما را تامین کنند، زیرا سبزها حاوی مقدار زیادی آهن هستند که نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز ایفا می کنند و برای فرایندهای متابولیک ضروری است.
شما می توانید کمی چاشنی سبزی خشک را روی تقریبا همه چیز استفاده کنید.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

10. انجیر

Helpful-food
انجیر شامل فروکتوز، گلوکز، سلولز، پکتین، اسید های ارگانیک، ویتامین A، C، B1 ، B12 و ... است. آنها برای بهبود سلامت گوارشی، حفظ کلسیم در استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان مفید هستند.
همراه با آجیل، انجیر خشک و سایر میوه های خشک می تواند یک میان وعده غذایی مناسب باشد.
غذاهای مفید برای پوست, غذاهای مفید برای بچه ها

 

11. تخم مرغ

Helpful-food
تخم مرغ حاوی 12 ویتامین پایه: A، D، E، H، K، گروه B (B1، B2، B3، B4، B9) و ... است. زرده تخم مرغ دارای ویتامین D به اندازه روغن ماهی است. تخم مرغ نیز غنی از اسید آمینه هستند و در حقیقت نقش مهمی در ساخت بدن ما دارند.
شما می توانید تخم مرغ را به عنوان املت، سرخ شده و آب پز میل کنید.

 

 

منبع: ویکی پدیا - وب سایت بیتونه